Motywem przewodnim tegorocznego Światowego Dnia Środowiska jest przyjęte przez Program Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UN Environment) hasło #BeatAirPollution. Razem z kampanią BreatheLife stało się ono inspiracją dla tegorocznej Zielonej Wstążki.
UN Environment stawia sobie za cel wzrost świadomości społecznej, dotyczącej problemu zanieczyszczenia powietrza. Walka z tym trudnym wyzwaniem pomoże w realizacji postulatów, zawartych w 17 Celach Zrównoważonego Rozwoju (SDGs), przyjętych przez Organizację Narodów Zjednoczonych.
Postęp technologiczny pociągnął za sobą rozwój w wielu dziedzinach i dostarczył nam wielu osiągnięć, innowacji, rozwiązań problemów zdrowotnych. Jednak jednym ze skutków ubocznych, w różnym stopniu zaawansowanej, rewolucji technologicznej jest palący obecnie problem jakości powietrza. Jednym z istotnych kontekstów wyzwania jest ochrona klimatu, kolejnym – jego aspekt zdrowotny i związane z nim poważne konsekwencje, w tym przedwczesne zgony.
Potrzebujemy zweryfikować swoje nawyki i przyzwyczajenia. Każda wielka zmiana zaczyna się od drobnych kroków. Te drobne kroki możemy podjąć wszyscy razem, dokonując bardziej świadomych, przemyślanych wyborów konsumenckich i nie tylko. Transport, ogrzewanie, zużycie energii – to tylko niektóre z dziedzin, którymi na co dzień wpływamy na stan jakości powietrza w naszej okolicy.
Wspólnymi siłami możemy stać się częścią pozytywnej zmiany. Możemy budować zrównoważoną przyszłość opartą o czyste środowisko i atmosferę. Możemy postawić na bardziej odpowiedzialne zachowania i wybory. Możemy to zrobić, realizując proste działania, których suma złoży się na wielką zmianę na lepsze.
5 czerwca Twoje lokalne działanie będzie mieć globalne znaczenie. W Światowym Dniu Środowiska – jak co roku – weźmie udział ponad sto krajów i miliony ludzi. Będą oni zobowiązywać się do podejmowania działań redukujących zanieczyszczenie powietrza i poszerzać swoją wiedzę o wyzwaniach ekologicznych. Razem będziemy uczestniczyć w licznych wydarzeniach, dzielić się rezultatami swoich działań i zachęcać do nich innych.
Podejmij EKOpostanowienie, przypnij zieloną wstążkę i pamiętaj o tym, że Twoje codzienne wybory wpływają na jakość powietrza!
Kampania „Zielona Wstążka #DlaPlanety” jest organizowana przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa, realizujące w Polsce misję Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska, we współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy.
Na naszej stronie internetowej DlaPlanety.pl nadal można składać EKOpostanowienia. Do zeszłorocznych, przygotowanych pod hasłem #BeatPlasticPollution dołączają nowe, przygotowane z myślą o poszerzaniu wiedzy o zanieczyszczeniach powietrza.
EKOpostanowienia to propozycje prostych, konkretnych działań na rzecz ograniczenia naszej presji na środowisko. W Światowy Dzień Środowiska deklaracje podjęcia EKOpostanowień będą również zbierać animatorzy rozdający zielone wstążki w wybranych miejscach w Warszawie. Przypięcie takiej wstążki to znak zaangażowania w akcję, będzie można to zrobić także wirtualnie, w mediach społecznościowych przy pomocy nakładki na zdjęcie profilowe.
Z okazji Światowego Dnia Środowiska w wielu polskich miastach na zielono podświetlone zostaną elewacje budynków. Odbywać się będą również ekologiczne pikniki i targi, a w Warszawie 5 czerwca będzie miała miejsce debata o problemach i wyzwaniach związanych z ochroną środowiska, w której wezmą udział przedstawiciele administracji publicznej, organizacji pozarządowych, świata nauki oraz przedsiębiorców. Wśród panelistów znajdzie się m. in. Matthew Billot, Koordynator Regionalny Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska. Dzień wcześniej, 4 czerwca, skonfrontujemy głos młodego pokolenia z danymi i faktami, prezentowanymi przez ekspertów.
Zaproszenie do udziału w kampanii przyjęło również wielu partnerów, którzy tego dnia będą organizować wśród swoich klientów i pracowników związane z nią wydarzenia, takie jak akcje edukacyjne czy quizy. Dzięki temu przesłanie Światowego Dnia Środowiska ma szansę dotrzeć do różnorodnej grupy odbiorców.
Kampanię „Zielona Wstążka #DlaPlanety”, objętą honorowym patronatem przez Bank Światowy, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwo Środowiska, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, tworzą:
Organizator: Centrum UNEP/GRID-Warszawa,
Współorganizator: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy,
Partnerzy Strategiczni: IKEA, Santander Bank Polska S.A.
Partnerzy Główni: Fundacja VEOLIA Polska, Grupa Żywiec, McDonald’s,
Partnerzy: Antalis Poland, Arkadia, BASF, Biedronka, Carrefour, CEC Goverment Relations, Dell, Deloitte, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Galeria Mokotów, Plastics Europe, Samsung Polska, SMYK, Ströer, SUEZ Polska, SYNTHOS, SYRENA Communications, Wroclavia
Partnerzy medialni: Biznes Alert, Magazyn Miasta, odpowiedzalnybiznes.pl, RMF Classic, Rynek Infrastruktury, Teraz Środowisko, Transport Publiczny, Wprost
Świecą przykładem: Ghelamco, Grupa MTP, Politechnika Lubelska, Polpharma, Signify, Urząd Miasta Katowice, Urząd Miasta Olsztyna, Urząd Miasta Poznania, Urząd Miasta Stołecznego Warszawa, Urząd Miasta Szamotuły, Volkswagen Poznań
Wspierają kampanię: Federacja Konsumentów, Fundacja Tup Tup Tup, Urząd Miasta Gdyni, Urząd Miejski w Radomiu, Urząd Miasta Rzeszowa, Urząd Miasta Zielona Góra